Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen oSallisuushanke Salli ankkuroituu yhdistyksen yhteen strategiseen tavoitteeseen, joka on kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittäminen. Itse pääsin Sallin ja osallisuuden matkaan viime syksynä, eli hankkeen (2011-2014) loppupuolella.
Lyhyesti
sanoen hankkeen tavoitteena on edistää osallisuutta. Osallisuus on kuitenkin mutkikas käsite, joka
lipeää herkästi otteesta. Ja millä konsteilla osallisuutta voi edistää? Eräitä toimenpiteitä
tavoitteen edistämiseksi ovat olleet nuorten aikuisten kehittäjäryhmätoiminta,
osallisuuskoulutukset, OSALLISTU! VAIKUTA! – teematapahtuma, arki-infot sekä
vertaistoimintaoppaan kehittäminen.
Hankkeessa
on toteutettu myös sosiaalitoimistojen aikuissosiaalityön asiakaspalautepäiviä
yhteistyössä kuntien ja ammattikorkeakoulun kanssa. Kuinka asiakaspalautepäivät
edistävät osallisuutta, ja mitä merkitystä palautteen keräämisellä on, olen
matkan varrella kuullut kysyttävän. Tähän voi vastata myös vastakysymyksellä:
koska sosiaalitoimisto on keskeinen osa suomalaista hyvinvointivaltion
turvaverkkojärjestelmää ja koska sosiaalitoimisto voi olla joidenkin
palvelunkäyttäjien ainoita ikkunoita yhteiskuntaan, niin eikö olisi erikoista,
ettei mielipiteitä palvelusta kysyttäisi?
Palautteen
kerääminen viestii arvostuksesta palvelun käyttäjää kohtaan: mielipiteelläsi on
väliä ja haluamme kehittää palveluja käyttäjälähtöisemmäksi. Viime kädessä
palautteen keruu sisältää mittavamman viestin: yhteiskunta palveluineen kuuluu
kaikille ja olet tärkeä osa yhteistä yhteiskuntaamme. Toki palautteella tulee
tehdä jotain. Muutoin uskottavuus katoaa, ja into palautteen antamiseen hiipuu.
Palautetta keränneet sosiaalitoimistot ovatkin ottaneet palautteen vakavasti,
ja niiden pohjalta on mietitty, mitä asioille voitaisiin tehdä.
Asiakaspalautepäivien
yhteydessä voidaan myös tarkastella asiakasosallisuuden käsitettä. Asiakasosallisuudessa on kysymys asiakkaan
kuulemisesta ja kohtaamisesta sekä asiakkaan osallistumis- ja
vaikuttamismahdollisuuksista omien palvelujen suunnitteluun ja arviointiin. Asiakasosallisuuden
vaatimus on myös kirjattu uuteen sosiaalihuoltolain ehdotukseen. Lakiehdotuksen
mukaan kunnan on vähintään kerran valtuustokaudessa kerättävä asukkaidensa
näkemyksiä sosiaalihuollon toimivuudesta kunnassa.
Osallisuus
on löytänyt tiensä myös lukuisiin muihin lainsäädäntöteksteihin, mutta
asiakaspalautteen keräämisen näkökulmasta keskeiseksi nousee nimenomaan
sosiaalihuoltolakiin kaavaillut muutokset.
Voi nähdä, että osallisuus on saanut vakaan sijansa suomalaisessa
arvoperustassa lainsäädännöllisten raamien myötä. Vaikka lainsäädäntö elää
ajassa, on vaikea nähdä tilannetta, jossa osallisuuden tavoite minnekään
katoaisi, osuuhan osallisuus myös demokratian ihanteen ydinkysymyksiin.
Osallisuudessa
on kysymys myös yhteiskunnan jatkuvuudesta, uudistamisesta, ja pidemmän päälle
yhteiskunnan vakaudesta. Koko yhteiskuntaa ei yhdellä hankkeella muuteta, mutta
tunnetusti pienistä puroista kasvaa lopulta suuria jokia. Osallisuuden
edistämistä on tehty yhteistyöverkostoissa. On selvää, että yksittäisiä
toimijoita suurempia vaikutuksia saadaan tekemällä työtä yhteistyössä muiden
toimijoiden kanssa.
Uskon, että
yhteistyöllä voidaan kääntää suuntaa laivasta, joka on lastattu
ulkopuolisuudella, syrjäytymisellä, syrjäytetyksi tulemisella,
huono-osaisuudella ja sukupolvelta toiselle siirtyvillä ongelmilla.
Yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta on olennaista, miten eri toimijoiden yhteistyöllä
laiva lastataan myös osallisuudella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti