Suomessa on runsaasti tarjolla erilaisia sähköisiä
viranomaispalveluja. Hyvin arkisetkin asiat kuten lääkäriajan varaaminen,
vesimittarin lukeman ilmoittaminen tai junalipun ostaminen ovat siirtyneet
verkkoon. Lähtökohtainen oletus on, että kansalaiset osaavat käyttää sähköisiä
palveluja, ja heillä on tähän tarvittavat välineet.
Osaavatko? Tutkimusten mukaan noin 20–30 prosenttia suomalaisista kokee merkittäviä ongelmia uusien tietoteknisten palveluiden omaksumisessa; ja viidennes yli 55-vuotiaista ei hallitse tietokoneen käytön perustaitoja. Myös nuorten osaamistaso vaihtelee suuresti: osa nuorista hyödyntää teknologiaa monipuolisesti koodaten ja sisältöjä tuottaen, osa kuluttaa helppokäyttösisältöjä oppimatta niitä taitoja, joita jatko-opinnot, työelämä tai edes toimiva arkielämä edellyttävät.
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen hankkeissa, joissa
edistämme osallisuutta, työllisyyttä ja monikulttuurisuutta, kohtaamme
toistuvasti tilanteita, joissa asiakkaamme tarvitsevat runsaasti apua sähköisten
palvelujen käytössä. Yhdessä on luotu sähköpostiosoitteita, harjoiteltu internetin
käyttöä, kirjauduttu viranomaispalveluihin sekä tehty erilaisia sähköisiä hakemuksia
ja selvityksiä. Joitakin asiakkaita on ohjattu tietotekniikan peruskursseille,
mutta palaute näistä on usein ollut se, että lähtötaso on liian korkea ja
vauhti nopea. Kun tietokone on tuntematon
ja pelottavakin asia, enter-näppäimet ja selaimet muistuttavat hepreaa.
Sähköiset palvelut ovat hyvä asia, ja niitä käytetään
runsaasti. Sähköisten palveluiden rinnalla on kuitenkin säilytettävä muitakin
palvelumuotoja. Suuntaus ei saisi olla nykyisen kaltainen, jossa perinteisen
palvelun siirtyessä verkkoon, entinen lakkautetaan, tai vanhaa tapaa
käyttäviltä laskutetaan entistä korkeampia palvelumaksuja. Perusoikeuksien
näkökulmasta ns digiosaaminen ei voi olla edellytys
palveluiden saannille. Moni palvelunkäyttäjä
kaipaa myös kontaktia: kasvokkain kohtaamista ja keskustelua.
Digitalisaation kelkasta on helppo tippua – ja moni ei ole
siellä ikinä ollutkaan. Vastuullinen digiloikka edellyttää, että kaikki
pidetään kärryillä!
Julkaistu Sanomalehti Karjalaisessa 27.1.2016
Kirjoittajat:
Julkaistu Sanomalehti Karjalaisessa 27.1.2016
Kirjoittajat:
Matleena Pekkanen työhönvalmentaja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry |
Elina Pajula toiminnanjohtaja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry |
Joensuussa yhdistykset tarjoavat matalan kynnyksen
atk-neuvontaa ja koulutusta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti